“Euskal herritarrentzako zerbitzu publikoak berreskuratu behar ditugu hauteskunde hauetan”

Elkarrekin Podemos Ezker Anitza-IU Alianza Verde koalizioak honela aldarrikatu du ‘Publikotasunaren indarra’ Bilbon egindako ekitaldi politiko batean: “euskal herritarren ituna da, herrialde hobea izatea ahalbidetzeko”

Koalizioa osatzen duten alderdiek salatu dute Euskadin publikotasuna dena galtzen ari dela herrialdeko egiturazko sektoreetan, hala nola osasunean, hezkuntzan, etxebizitzan edo zaintzen ereduan, eta ohartarazten dute arlo publikotik jardun behar dela ingurumena edo erosketa-saskia bezalako eremuetan eragiteko, ongizatearen estatua bermatzeko

Publikotasunaren indarra aldarrikatu du Elkarrekin Podemos Ezker Anitza-IU-Alianza Verdek gaur Bilbon egindako ekitaldi politiko batean. Ekitaldi horretan, koalizioak ohartarazi du hurrengo udal- eta foru-hauteskundeak funtsezkoak direla Euskadik norabide egokirantz abiatzeko, hain zuzen ere kalitatezko zerbitzu publikoak izateko eskubideari lehentasuna markatuko duen norabidean; horrela, zerbitzu publikoak negozio pribatu bihurtzen ez jarraitzeko. “Hauteskunde hauetan guztiontzako zerbitzu publikoak berreskuratu nahi ditugu”, adierazi du Podemos Euskadiko koordinatzaile nagusi Pilar Garridok.

Unidas Podemoseko diputatuak itxi du “Publikotasunaren indarra” izeneko ekitaldia. Bertan, honako hauek ere izan dira: Juantxo López de Uralde, Alianza Verdeko koordinatzaile federal eta Unidas Podemoseko diputatua; Iñigo Martínez Zatón, Ezker Anitza-IUko idazkaria; Ana Viñals, Bilboko alkategaia, eta Garbiñe Ruiz, Gasteizko alkategaia. Koalizioko hautagai askok eta koalizioa osatzen duten alderdietako kargudun instituzional eta organiko askok parte hartu dute Bilboko EHUko Bizkaia Aretoan.

Esku-hartzaileek salatu dute Euskadin publikotasunaren  gainbehera herrialdeko egitura-sektoreetan, hala nola osasungintzan, hezkuntzan, etxebizitzan edo zaintza-ereduan, eta azpimarratu dute beharrezkoa dela arlo publikotik jardutea ingurumena edo erosketa-saskia bezalako eremuetan eragiteko.

“Krisiari erantzuteko eta ongizate-estatua bermatzeko modu bakarra arlo publikoaren aldeko apustua egitea da; izan ere, publikotasunetik ez zaizu galdetzen nongoa zaren, ez eta zenbat diru duzun ere; publikotasunetik bermatzen zaizu herritar gisa dagozkizun eskubideak onartuko zaizkizula, jatorriaz, egoera ekonomikoaz edo hitz egiten duzun hizkuntzaz galdetu gabe. Publikotasunaren indarra aldarrikatzen dugu, ez da slogan gisa, baizik eta euskaldunen arteko itungisa, herrialde hobea izateko” adierazi du Garridok.

Podemos Euskadiko koordinatzaile nagusiak Euskadin etxebizitza-politika publikorik ez izatearen ondorioz dagoen bizitegi-larrialdi izugarrian jarri du arreta, etxebizitza-eskubidea negozio bihurtu baita. ”Euskadin, publikotasunaren indarra etxebizitza eskubide bihurtzean datza, euskal langileen oinarrizko eskubide batekin negozioa egiten dutenei mugak jarri behar zaizkie. Euskadi bidezkoagoa nahi badugu, publikotasuna landu behar dugu, gure eskubideekin negozioa egiten dutenen boterea mugatzeko. Eta etxebizitza eskubide bat da, eta ez merkatu-ondasuna”, azpimarratu du.

Garridok etxebizitzaren legea onartzea premia bat dela adierazi du, etxebizitza bat edukitzeko eskubidea gauzatzeko, eremu tentsionatuetako alokairuen prezioa arautzeko, higiezinen merkatuan esku hartzeko eta alokairuko etxebizitzen parke publikoa handitzeko. Horregatik, PSOEri leporatu dio ez duela merkatu hori arautu nahi, higiezinen agentzien edo putre-funtsen interesen aurka ez jotzeko.

Juantxo López Uraldek adierazi du hiriak  “bizi dugun krisi klimatiko eta ekologikoaren aurkako lehen defentsa-lerroa” direla. Ildo horretan, nabarmendu du Alianza Verdetik  badakitela, eta hala erakusten ari direla toki guztietan, “politika berdeek aurrera egin dezaten, elkarrekin egin behar dugu aurrera, eta horixe egingo dugu hautagaitza bateratu honekin. Politika berde gehiago behar ditugu hobeto bizitzeko”.

“Politika berdeak” -azpimarratu du- “politika eraldatzaileak dira, politika guztien erdigunean izan behar dute, eta horretan lan egingo dugu bidean ditugun gainerako kideekin batera”. Izan ere, eraldaketa horrek “bidezkoa izan behar du gizartearen, ekonomiaren eta ingurumenaren aldetik, gure ingurunearekin bakean bizitzeko”.

Bestalde, Ana Viñalsek Euskadik osasun-sistema publikoa eta kalitatezkoa izateko beharrean jarri du arreta, pertsonei lasaitasuna eskaintzea baitakar. “Lasaitasuna ekar dezake  eta ziurgabetasunak murriztea dakartza. Lasai bizitzea ahalbidetzen du. Horrela,  gaixotzen bagara, badakigu edukiko dugula babesten gaituen osasun-sistema bat, hor egongo dela, proba baten truke ehun euro ordaindu behar izan gabe. Osasuna zerbitzu publikoa da, oinarrizko eskubidea”, nabarmendu du.

“Osasun-sistema publikoa eta kalitatezkoa izateak esan nahi du -azpimarratu du- langilerik onenak, lantalderik onena eta bitartekorik onenak edukitzea. Horrek esan nahi du gure Auzoko Osasun Zentrora joan ahal izango garela, eta gure familia-medikuak eraginkortasunez, presarik gabe, behar dugun denbora eman ahal izango digula. Horrek esan nahi du ez dugula egun asko itxaron behar hitzordu bat lortzeko edo aurreko hitzordua hartu ahal izateko, ez dugula telefonoz borrokan ibili behar”. Ildo horretan, ohartarazi duenez, “ezin dugu ahaztu pandemian gertatutakoa”, eta baliabide ekonomiko eta giza baliabide gehiago esleitu behar zaizkie gure auzoetako osasun-zentroei, horiek baitira Osakidetzaren sostengua. “Anbulatorioak dira kalitatezko sistema publiko baterako tresna nagusia, kalean bertan eta auzoetan bertan. Ez dezagun ahaztu”, azpimarratu  du.

Martínez Zatonek hau salatu du: “ia 3 urte daramatzagu Eusko Jaurlaritzari gogoratzen Elikagaien Katearen Legea betearazteko eta elikadura-katearen maila guztien kostuei aurre egiteko bidezko prezioak bermatzeko ardura duela”. Hala ere, Euskadiko Elikadura Katearen Behatokiak oraindik ez du ikuskatzailerik, ezta prezioen kostuen indizerik ere.

Legez Besteko Proposamen batean hainbat proposamen egin ditugu elikagaien prezioak merkatzeko; besteak beste, zerga bat sortzea banatzaileen aparteko mozkinak zergapetzeko eta prezioen espekulazioa eta justifikatu gabeko irabazi-marjinak kontrolatzeko, elikakatearen maila guztietan ", baita txikikazko banaketa-merkataritzarako laguntza-lerro bat ezarri ere. Baina Eusko Jaurlaritzak ez du ezer egiten, nahiz eta  legegintzako eta zerga-arloko neurriak garatzeko eta banatzaileekin eta elikagaien sektorearekin akordioak lortzeko gaitasuna duen autogobernua daukagun.

Garbiñe Ruizek azpimarratu du zaintza-eredu publiko baten aldeko apustua egiteko beharra dagoela. Arlo horretan, azaldu du “inbertsio sozialak, kantitatean handitzeaz gain, mundu osora iristen dela ziurtatu behar dela”. “Hori da jendeari segurtasuna ematea; esan behar zaio bere bizitzan gertatzen dena gerta dela eta datorren tokitik datorrela, erakundeetara jo ahal izango duela babes bila”, adierazi du. Ildo horretan, adierazi du Gasteizko Alkategai den aldetik, “nire hiriko gizarte-zerbitzuak hobetu ditzaket”, Arabako lurraldeko egoitzetan kontrol pribatuarekin amaitzeko.

Azaldu duenaren arabera, kalitatezko zainketak izateko, Euskadiko gizarte-zerbitzuek erakundeak berak eman behar ditu. “Zerbitzuak kanporatzen direnean, azpikontratatzen dira eta erakunde pribatuen mende gaude gure gizarte-eskubideak gauzatzeko, eta horrek ez du inoiz funtzionatzen. Euskadik merezi du gizarte-zerbitzuak ziurtatuta egotea, eta zaintzea eta babestea ere bai, eta zerbait gaizki dagoenean, ez da beste aldera begiratu behar, eta, garrantzitsuena, publikotasuna da oinarrizko zerbitzu bat emateko emaitzen konturako garrantzitsua dena”, ondorioztatu du.