“Elkarrekin Podemosek ezkerreko Euskadi izatea aukeratzen du”

Koalizioak ‘Aukeratu Eraldatzea’ programa aurkeztu du, bere apustua azpimarratuz: “demokrazia gehiago, boterearen eta aberastasunaren banaketa justua, eta zerbitzu publikoak blindatzea”

Elkarrekin Podemosek hauteskunde programa aurkeztu du gaur goizean Gasteizen egindako ekitaldi batean. Bertan izan dira Miren Gorrotxategi lehendakarigaia eta beste hautagai batzuk ere, esaterako, Juantxo Lopez de Uralde, David Soto eta Isa Gonzalez,, baita Garbiñe Ruiz ere, Elkarrekin Podemoseko bozeramailea Gasteizko Udalean.

Gorrotxategik autogobernuaren lantaldea ireki eta Autonomia Estatutua erreformatzeko beharra defendatu du, “gizarteak kudeaketa publikoaren kontrol publiko eta demokratiko handiagoa izan dezan”. “Beren erakunde demokratikoek bankuek baino gehiago agindu dezaten, multinazionalek baino, oligopolio energetikoak eta funts putreek baino gehiago. Izan ere, haiek inbaditzen dituzte benetan gure eskumenak, gure subiranotasuna”.

Eta baita arlo publikoaren kudeaketa hori indartzeko ere, bereziki oinarrizko hiru eskubidetan: Osasuna, Etxebizitza eta Hezkuntza.

“Euskadiko Osasun Sailak leku garrantzitsua du gure programan. Horregatik, pribatizatu diren zerbitzu horiek berreskuratzeaz gain, zerbitzu-zorroa handitzea proposatzen dugu: dentista, oftalmologoa, osasun mentala, fisioterapeutak. Euskaldunen osasuna ezin da haien kontu korrontearen menpe egon”, esan du.

“Etxebizitzari dagokionez, Euskadi nahi dugu, non publikoak higiezinen merkatuari ordena jarriko dion, non etxebizitza izateko eskubidea serio hartuko den. Baina putre-funtsak eta bankuak haserretu egiten dira. Gazteen etorkizuna gehiago axola zaigu jabe handien aldartea baino. Argi eta garbi”.

“Horregatik aplikatu behar da jada Etxebizitzaren Legea Euskadiko eremu tentsionatu guztietan, Errenterian egin dugun bezala, eta muga bat ezarri behar zaie alokairuei. Horregatik, alokairuko parke publikoa handitu behar da, etxebizitza hutsak merkatu arautura ateraz, sustapen guztiak alokairu babesturako izatera behartuz eta etxebizitza publikoak funts putreen atzaparretatik berreskuratuz”.

Azkenik, Gorrotxategik esan du Hezkuntza “elkarrekin bizitzeko aukera bakarra dela”.

“Segregazioa amaitzeko, hitzarmen unibertsalari muga jarri behar zaio. Eskola Publikoa indartu behar da. Herri guztietan zentro publiko bat egotea. Hezkuntza-sistema planifikatzea eta gaineskaintzarekin amaitzea. Ikastetxeek sexuaren arabera ez bereiztea lortu dugun bezala, ikastetxeek jatorriaren eta klase sozialaren arabera bereiztea saihestu behar dugu. Horrela bakarrik lortuko dugu berdintasunezko etorkizuna eta gizarte kohesionatua.

Eta horretarako hezkuntza-lege berri bat behar da. Lege berri bat, eskola publikoa hezkuntza-sistemaren erdigunean jarriko duena. Lege hori eskola publikoko eragileekin batera egin da, eta haien proposamenei entzungor egin zaie, ponentzian azaldu zutenez”.

“Elkarrekin Podemosek ezkerreko Euskadi bat izatea aukeratu du. Baina Euskadi hori errealitate bat izan dadin, euskal emakumeen eskubideak arlo publikotik eskainiko dituen autogobernu bat eskatzen ausartu behar dugu, Osakidetza Euskal Osasun Zerbitzu Publiko eta kalitatezkoa izan dadin borrokatu behar dugu, etxebizitzak irisgarria izan behar du mundu guztiarentzat, eta gure hezkuntza-sistemaren erdigunea Euskal Eskola Publikoa izan behar du. Nik uste dut ez dela asko eskatzea, baina hori ezin da lortu EAJrekin koalizio gobernu batean.

Euskadik merezi duen eraldaketak ausartak izatea eskatzen digu, nahiz eta batzuk haserretu egiten diren. Gaur aurkezten dugun programa hau ez da paper bat, programa honek bermatzen du guk zarata egingo dugula gauzak aldatzeko. Gizarte hobe batean sinesten dugulako. Euskadi hobe batean sinesten dugulako. Eta horregatik aukeratu genuen ezkerra”, amaitu du Gorrotxategik.

Bestalde, Isa Gonzálezek arreta jarri du programaren zainketei buruzko zatietan. “Zaintzak heztea, elikatzea eta garbitzea dira. Janztea da, maitatzea da, sendatzea da. Hori guztia aberastasun eta itzulera ekonomiko eta soziala ere bada. Eta, horregatik, zainketen ekonomia gure programan dago, eta hura egituratzen duten ardatzetako bat da”.

David Sotok Elkarrekin Podemosen Alianza Verde koalizioaren proposamenaren alderdi ekonomikoak azaldu ditu, “funtsezkoak baitira herrialde eredua aldatzeko”. Sotok gogorarazi duenez, EAJren hautagaia duela gutxi joan zen Madrilera bere eredu ekonomikoa aurkeztera enpresari handien eta inbertsio-funtsen aurrean, “besamotz” gisa definitu duena. “Eta pribilegiatu gutxi horiei mesede egiteko PPrekin berriro fiskalitatea adostu nahi duen eredu agortuaren aurrean, alternatiba jasangarri eta justua eskaini du ingurumenari eta gizarteari dagokienez: Elkarrekin Podemosena”.

“Publikoak herri honen etorkizuna zuzentzearen eta zuzentzearen alde gaude, hau da, helburuak ezartzearen alde. Hau ez da sobietak ezartzea. Internet ez da ekimen pribatuaren emaitza, AEBetako Gobernuaren finantzaketarena baizik. Mugikorraren pantaila, Siri, Hasieran medikamentuak garatzen dituzten ia patente guztiak inbertsio eta unibertsitate publikoetatik datoz. Pribatua dena horretaz baliatzen da etekina ateratzeko. Horregatik, ezin ditugu ITP desegin, ez Euskaltel, ez Siemens Gamesa, eta inbertsio funts elektronikoei eman”.

“EAJk hamarkadak daramatza Ikerketa eta Garapenean inbertitzen denaz harro, Europako batez bestekoaren erdira ere iristen ez garenean. Igo egin behar da, eta lanaldia murriztu”.

Azkenik, Juantxo López Uraldek programa honen politika berdeak jorratu ditu. Salatu duenez, nazionalismoak “aberriaz asko hitz egiten du, baina lurraldea txikitzen du”. Gogoan dugu Eusko Jaurlaritzak duela hamarkada batzuk gasaren alde egin zuen apustua, adituek berriztagarriak ustiatzeko beharraz hitz egiten zutenean. Orain berandu, gaizki eta ingurura begiratu gabe egiten saiatzen dira. Hondakinen kudeaketan errausketaren aldeko apustua egin dute. Azpiegituretan, Europaraino porrota dela uste duen AHTaren alde. Hirietan, politika arborizida baten alde. Zergatik? Zer egin diete zuhaitzek?”.

“Honek guztiak amaitu egin behar du. Eta horregatik aurkezten dugu programa hau, esaten duguna egiten dugula bermatzen duena. Garoña itxi behar genuela esan genuen eta itxita dago. Fracking-a behin betiko debekatu behar zela, eta debekatuta dago. Begira zer egiten dugun, ez zer esaten dugun. Orain ingurumena programa guztietan dago, baina horrek ez digu balio. EAJk, PSEk eta EH Bilduk oligopolio energetikoari botere handiagoa ematen dion Klima Aldaketaren Legea onartu dute. Horregatik, Eusko Legebiltzarrera iristean egingo dugun lehenengo gauza Lege hau aldatzeko eskatzea izango da”.

“Ez dugu nahi ingurumen-politikak defentsiban jartzea, baizik eta ofentsibara pasatzea. Ez da mugatu behar txoko bakoitza defendatzen jarraitzera, baizik eta berreskuratzera joan behar dugu, espazio fisikoak birnaturalizatzera”.

Ildo horretan, urrats bat harago joan da eta honako hau adierazi du: “Araba biosferaren erreserba gisa planteatzen dugu”.

16 Martxoa 2024

Articulos relacionados