Elkarrekinek garraio publikoa kolektibo jakin batzuentzat doakoa izatea eta 4 eguneko lanaldia bultzatzea proposatu du aurrekontuak onartzeko

Euskal ezkerren koalizioak foru aurrekontuak negoziatzeko plataforma aurkeztu du gaur, hiru lurralde historikoetarako proposamen komunak, bakoitzerako zehatzak eta hainbat konpromiso politiko dituena

Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako Elkarrekin koalizioko bozeramaileek 2024ko aurrekontuetarako plataforma negoziatzailea aurkeztu dute gaur. Plataforma hori erkidego mailako proposamenek eta lurralde bakoitzeko neurri zehatzek osatzen dute. Adibidez, Euskadin planteatzen dute: zenbait kolektiborentzat garraio publikoaren doakotasuna ezartzea, estatuan iragarri zen bezala; 4 eguneko lanaldiaren proiektu pilotuak garatzeko partidak eta Etxeko Zainketen Zuzeneko Arretarako Foru Zerbitzua sortzea.

Podemos, Ezker Anitza-IU, Berdeak Equo eta Alianza Verde alderdien arteko koalizioaren ustez, euskal gizartea egoera “larrian eta zalantzaz beteta” dago, EAJren eta PSEren kudeaketaren eta pribatizazioen eta zerbitzu publikoen kalitatearen jaitsieraren ondorioz. Azaldu dute, hori dela eta herritarren konfiantza galtzen ari direla eta, adibidez, Gipuzkoan edo Araban gehiengo absolutua galdu dutela.

Testuinguru horretan, Elkarrekinek gobernu horien politiketan eragiteko gaitasuna duela uste du. “Aukera bi daude: EAJren eta PSEren politikekin status quo-ari eustea, edo Elkarrekin koalizioaren eskutik politika sozial eraldatzaileak martxan jartzea”, adierazi du Miren Echeveste indar politikoak Gipuzkoako Batzar Nagusietan duen bozeramaileak. Hori dela eta, eskua luzatzen dute foru kontuak negoziatzeko, “herritarrei mesede egingo dieten” neurriak lortzeko; izan ere, gobernu koalizio hori bere gehiengoagatik eskuinerago joateko arriskuaz ohartarazten dute. “Arriskutsua da PPren eskuin atzerakoienaren eskutik uztea gure bizilagunen bizitzak aginduko dituzten kontuak ehuntzeko aukera”, esan du Echevestek.

Negoziazio-plataforma

Planteamendu horri jarraiki, Elkarrekinek negoziazio-plataforma bat aurkeztu du hiru lurralde historikoetako aurrekontuetarako eta Fortuna Handien gaineko Zergan akordioa lortzeko. Lurralde bakoitzerako eta baita guztietan amankomuneak dauden proposamenak jasotzen dituen dokumentua da.

Gainera, negoziazio bat ezartzen du, lehenik autonomia-erkidegoan eta, ondoren, lurralde-mahaien bidez. Proposamen komunen artean, Pedro Sanchezen inbestidura-eztabaidan iragarritako garraio publikoaren doakotasuna ezartzea dago, gazteentzat, ikasleentzat, langabezian daudenentzat eta 22.500 euro baino gutxiago kobratzen dutenentzat.

Era berean, garrantzi handikotzat jotzen dute Etxeko Zainketetarako Zuzeneko Foru Zerbitzua sortzea, zaintzako talde profesionalak abian jarriz, mendekotasuna duten pertsonei laguntzeko, jarraipena egiteko eta etxez etxeko arreta emateko, etxean kalitatezko zainketak eta zaintzaileentzako eguneroko atsedenaldiak bermatzeko. Konplexua denez, lau urterako ekintzen egutegia ezarriko da.

Gainera, hiru Batzar Nagusietan aurrekontu-partida bat proposatu dute sektore pribatuan lanaldia astean 4 lanegunera murrizteko proiektuak egiteko, bizitzeko lan egingo den eta lan egiteko biziko ez den gizarte baterantz aurrera egiteko.

Azkenik, fiskalitateari dagokionez, Elkarrekin eta EAJren eta PSEren arteko aldebiko negoziazio mahai bat proposatu dute 2024ko erreforma fiskala negoziatzeko. Gogorarazi dute aurreko erreforma fiskala PPrekin hitzartu zela eta, horregatik, gehiago zergapetzen direla gehiengo sozialaren poltsikoak.

Lurralde bakoitzeko neurri zehatzei dagokienez, Echevestek Gipuzkoako neurriak iragarri ditu. Bozeramaileak % 100eko enpresa publikoa sortzea proposatu du, Lurraldebusen lineak kudeatuko dituena, zerbitzua hobetzeko eta gidarien lan-baldintzak hobeak izateko. Gainera, lurraldeko etxebizitza-arazoa dela eta, kapitala Etorluri transferitzea eskatu dute, alokairuko BOEak sustatzeko eta “landa-eremuko despopulazioaren aurka borrokatzeko”.

Zainketei dagokienez, “nahitaezkotzat” jotzen du mendetasun-balorazioen zerbitzua argitaratzea, administrazio publikoak zuzenean kudea ditzan, “bitartekaritza-enpresarik gabe”, eta plantilla handitzea egungo 44tik 56ra. Gainera, iragarri du Andoaingo saihesbidea bezalako “kutxa batean gordetako” azpiegitura proiektuei berriro ekitea eta Irungo Hegoaldeko Erronda osatzea eskatzen dutela iparraldeko saihesbideko trafikoa deskargatzeko.

Araban, Elkarrekinek landa-ingurunean etxebizitzen alokairu eskuragarria bultzatzeko programa bat sortzea proposatu du. David Rodriguez batzarkide-taldeko bozeramailearen ustez, “zinbestekoa da gazteek, hala nahi badute, beren udalerrietan geratzeko aukera izan dezaten, familia berriek landa-eremuko bizitza-proiektuari ekin ahal izan diezaioten”. Gazteei eragiten dien beste gai bat osasun mentala da: “Foru gobernuak Batzar Nagusien agindua betetzea eta Osasun Mentaleko eta Suizidioaren Prebentzioko Programa bat bultzatzea nahi dugu, eta, horretarako, beharrezkoa da aurrekontu-partida bat bideratzea”.

Rodriguezen esanetan, “erakundeek zaintzaz arduratu behar dute, eta ereduak publikoa eta komunitarioa izan behar du, eta hori da mugimendu feministak, familiek eta langileek eskatzen dutena”. Hori dela eta, “adinekoentzako kudeaketa publiko zuzeneko egoitza-zentro baten proiektu pilotu bat proposatu du, 25 plaza baino gehiago ez dituena eta Arabako auzo edo eremu zahartuenetako batean txertatuko dena, eskatzen duten adinekoen testuinguru eta gizarte-ingurunean”. Gainera, mendetasun-egoeran dauden pertsonen zaintza eta arreta familia-ingurunean hobetzeko prestazio ekonomikoak handitzea ere nahi du.

Eneritz de Madariaga Bizkaiko Batzar Nagusietako bozeramaileak azaldu duenez, lurralde historikoan Elkarrekinek “zaintzako talde profesionalak martxan jartzea” eskatu du,  “mendekotasuna duten pertsonei laguntza, jarraipena eta etxez etxeko arreta emateko, etxean kalitatezko zaintza eta zaintzaileentzako eguneroko atsedena bermatzeko”. “Halaber, foru ardurapeko gizarte zerbitzuetan elikadura osasungarri eta jasangarriko proiektu bat diseinatu eta ezarri nahi dugu”, adierazi du.

Koalizioak mahai gainean jarri duen beste gai bat Bizkaiko Foru Aldundiak kanporatutako zerbitzu publikoen birpublikatzearen kostuen eta bideragarritasunaren azterketa egitea da. “Azterlan honek lehentasunez aztertuko ditu bidaiarien garraioa eta mendekotasuna duten pertsonentzako arreta egoitza publikoetan dauden eguneko zentroetan eta egoitzetan. Ondoren, birpublikatze-plan bat garatuko litzateke”, adierazi du De Madariagak.